Den 30. april 2022 træder de nye regler om hjemmearbejde i kraft. Hjemmearbejde defineres som arbejde der foretages for arbejdsgiver i medarbejderens private bolig/boliger. Reglerne fokuserer særligt på skærmarbejde, da det typisk er den type arbejde, der udføres hjemme.

De særlige krav til skærm mv. gælder, hvis medarbejderen arbejder hjemme mere end 2 dage om ugen i gennemsnit over en måned.

Da reglerne ikke er gældende endnu, tager vi forbehold for, at der kan ske ændringer, ligesom Arbejdstilsynets vejledning om hjemmearbejde ikke er endelig.

Som arbejdsgiver skal I være opmærksom på følgende, når jeres medarbejdere arbejder hjemme:

  1. Arbejdsmiljøregler ved hjemmearbejde

Arbejdsmiljøreglerne gælder også ved hjemmearbejde. Det betyder, at I som arbejdsgiver har ansvaret for, at der er et sundt og sikkert arbejdsmiljø hjemme hos medarbejderne. I har derfor ansvaret for, at udformningen af arbejdspladsen og inventar, så vidt muligt passer til medarbejderen.

Reglerne om det psykiske arbejdsmiljø gælder også ved hjemmearbejde.

Der er undtagelser fra de almindelige regler om arbejdspladsens indretning, dog gælder de særlige krav til arbejdsstedets indretning i forhold til skærmarbejde også, når der arbejdes hjemmefra – læs mere nedenfor.

2. Planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet

I skal sørge for, at medarbejderens hjemmearbejde bliver planlagt og tilrettelagt sådan, at det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Herunder skal I bl.a. forholde jer til, om medarbejderen får den nødvendige hjælp og støtte fra kollegaer/ledelse, om medarbejderen har det nødvendige udstyr til at kunne udføre arbejdet fuldt forsvarligt, og om arbejdet er egnet til at blive udført hjemme eller ej.

3. Oplæring og instruktion i arbejdet

I skal sørge for oplæring og instruks i arbejdet, bl.a. i forhold til om der er evt. risici forbundet med hjemmearbejdet, om arbejdet kræver nyt arbejdsudstyr, arbejdsprocesser og om medarbejderen udsættes for stoffer og materialer.

Læs mere her https://at.dk/regler/at-vejledninger/oplaering-instruktion-tilsyn-1-7-1/

4. Hjemmearbejdet skal kunne udføres forsvarligt

I skal sørge for, at medarbejderen har det nødvendige arbejdsudstyr til rådighed fx en computer, skærm, mus og tastatur. Nogle medarbejdere har allerede det nødvendige udstyr, men i nogle tilfælde kan det være nødvendigt, at I sørger for udstyret.

Hvis medarbejderen udfører skærmarbejde hjemme regelmæssigt og mere end 2 dage om ugen, som et gennemsnit over en måned, gælder der særlige krav i forhold til skærmarbejdet.

5. Særlige regler for skærmarbejde ved regelmæssigt og ikke ubetydeligt skærmarbejde i mere end 2 dage om ugen

Udgangspunktet er, at hjemmearbejde ved en skærm i en periode på ca. 2 måneder vil betyde, at I skal vurdere, om der bliver udført regelmæssigt skærmarbejde. For at arbejdet ved skærmen skal være ikke ubetydeligt, skal det udgøre mere end 2 dages arbejde om ugen i gennemsnit over 1 måned. En arbejdsdag regnes som 7,4 timer.

De særlige krav gælder som udgangspunkt ikke, hvis medarbejderen arbejder 2 eller færre dage hjemme om ugen. Der er dog undtagelser, hvis medarbejderen udover arbejdet hjemme også udfører skærmarbejde på andre arbejdssteder og det samlede antal dage overstiger 2 dage om ugen i gennemsnit over 1 måned. De særlige krav gælder dog ikke, hvis medarbejderen har adgang til en skærmarbejdsplads, der opfylder betingelserne.

Arbejder medarbejderen 2,5 dage hjemme og 2,5 dage på fx arbejdspladsens adresse, skal både hjemmearbejdspladsen og kontorarbejdspladsen leve op til de særlige krav.

Der er særlige krav til:

  • Skærmen
  • Tastatur og mus
  • Arbejdsbordet
  • Arbejdsstolen
  • Lysforhold
  • Samspillet mellem brugeren og skærmen (software og programmer)
  • Variation i arbejdet og pauser
  • Undersøgelse af medarbejderes øjne og syn (skærmbriller)

I kan læse mere om de enkelte krav i Arbejdstilsynets vejledninger Hjemmearbejde – AT-vejledning D.2.9-3 og Skærmarbejde – AT-vejledning D.2.3-1

6. Krav til procesudsugning

Arbejder en medarbejder med fx loddearbejde eller andet arbejde, der kan udvikle sundhedsskadelige luftarter, er der krav til udsugningen. Læs mere i vejledningen Hjemmearbejde – AT-vejledning D.2.9-3.

7. Hvileperiode og fridøgn ved hjemmearbejde

De almindelige regler om hvileperiode og fridøgn gælder som udgangspunkt også for hjemmearbejde. Det betyder, at medarbejderen har ret til en hvileperiode på 11 timer indenfor et døgn og et ugentligt fridøgn. Der er dog undtagelser, se mere her:

https://at.dk/regler/bekendtgoerelser/hvileperiode-fridoegn-324-sam/#kapitel-6-saerlige-undtagelsesbestemmelser-ved-arbejde-i-den-ansattes-hjem

8. Arbejdsgivers tilsyn med arbejdet

I har pligt til at føre tilsyn med arbejdet, men da I ikke har ret til at komme hjem til medarbejderen, vil tilsynet foregå via dialog med medarbejderen. Det kan også afklares via spørgsmål i APV`en (arbejdspladsvurderingen). Læs om APV i vores tidligere nyhedsbrev https://peoplevision.dk/arbejdspladsvurdering-apv/.  

9. Arbejdstilsynets tilsyn med hjemmearbejde

Arbejdstilsynet fører normalt ikke tilsyn med hjemmearbejde. Skulle det undtagelsesvist ske, vil det ske efter aftale med virksomheden.

Kontakt os endelig

Hvis I har spørgsmål om arbejdsmiljø, kontakter I os endelig, ligesom vi gerne hjælper med at få implementeret spørgsmål om hjemmearbejde i jeres APV`er. Vi kan kontaktes på  mette@peoplevision.dk, louise@peoplevision.dk eller 61 78 63 91.