Personalehåndbogen

People Vision Personalehåndbogen personalejura HR

En personalehåndbog for alle

Bruger I jeres personalehåndbøger og personalepolitikker i den daglige ledelse, og ved I og jeres medarbejdere, hvad der står i dem? Hvis I kan svare nej til begge dele, så er I ikke alene. Alt for mange virksomheder bruger ikke deres personalehåndbøger aktivt, og de opdaterer dem da slet ikke.

Der er rigtig mange virksomheder, der i en travl hverdag nedprioriterer opdateringer og vedligeholdelse af personalehåndbøger, og det er helt forståeligt, men der er også rigtig mange virksomheder, som ikke kender værdien af, at personalehåndbogen står fuldstændig skarpt og opdateret. Manglende overblik over personaleregler mm medfører ofte meget naturligt også manglende overholdelse af de selv samme regler.

Vi hjælper jer med at få et overblik over jeres personalehåndbog. Vi tilføjer det, der mangler, men vi er heller ikke blege for at fjerne noget, hvis der er for meget.

Hvis I ikke har en personalehåndbog, hjælper vi jer med at udforme en, der er skræddersyet til jeres behov. En personalehåndbog behøver ikke være tyk – den skal bare indeholde de rette regler og retningslinjer som er vigtige for jer og jeres medarbejdere. De fleste medarbejdere vi har haft med at gøre, foretrækker faktisk at der er klare og tydelige regler og at disse regler og retningslinjer er skrevet ned et sted.  

Vi er med jer hele vejen gennem processen, og vi står klar med al vores viden og mange års erfaring, så vi får skabt det helt rigtige til jeres virksomhed.

Hvad kan I med fordel skrive i jeres personalehåndbog

  • Hvem I er som virksomhed, og hvad jeres værdier i virksomheden er 
  • Generelle retningslinjer for dresscode, adfærd i og udenfor virksomheden, mobning, alkohol mm.
  • Medarbejdergoder og retningslinjer for dem fx feriefridage, barnets første sygedag mm.
  • Hvordan I håndterer sygdom, barsel, afvikling og varsling af ferie
  • Regler for hjemmearbejde og flextid
  • Regler for telefon, pc, kørsel i privat bil mm.
  • Persondata  

Hvad er de typiske fejl, vi oplever ved personalehåndbøger:

  • Ikke overensstemmelse mellem den og ansættelseskontrakten
  • Ikke underskrevet
  • Ikke medtaget al relevant viden
  • Der er ikke beskrevet konsekvenser ved brud på regler og retningslinjer
  • Der er for meget og irrelevant viden – så det vigtige drukner
  • Der er oplysninger, som enten er forældede, eller som ikke er opdaterede

 

Gennemgår og udarbejder vi også jeres ansættelseskontrakt for jer, koster det:

kr. 5.765 ex moms, hvis I allerede har en personalehåndbog, som vi skal gennemgå og tilrette.

kr. 7.495 ex moms hvis vi skal udarbejde en personalehåndbog fra bunden.

 Skal vi kun udarbejde personalehåndbogen, koster det kr. 8.795 ex moms, hvis I har en personalehåndbog i forvejen, og kr. 10.295 ex moms, hvis I ikke har en i forvejen.

Kontakt os endelig hvis I har spørgsmål til, hvordan vi kan hjælpe jer med jeres personalehåndbog