Sygefraværssamtalen

Vi har oprettet en facebookgruppe, hvor vi lægger korte videoer op med de emner, der er i nyhedsbrevene. Her kan I stille spørgsmål i kommentarerne. Hvis I har lyst til at være med i gruppen, kommer I det via dette link: https://www.facebook.com/groups/179203797339973

Der er mange, der ikke har taget stilling til, hvordan sygefravær skal håndteres i virksomheden. Her kan det være en stor hjælp at have en procedure for indkaldelse og afholdelse af den lovpligtige sygefraværssamtale.

Hvornår og hvordan skal sygefraværssamtalen afholdes
Det er et lovkrav, at I afholder en sygefraværssamtale indenfor de første 4 uger af en medarbejders sygeperiode. Er medarbejderen i opsagt stilling, og fratræder inden 8 uger fra den første sygedag, er der dog ikke pligt til at holde sygefraværssamtalen. Samtalen holdes som udgangspunkt i virksomheden, men er medarbejderen for syg til at møde op på arbejdspladsen, kan samtalen holdes telefonisk.

Hvad er jeres formål med samtalen
Inden I indkalder til en sygesamtale, er det vigtigt, at I har overvejet, hvad formålet med samtalen er, hvad I har brug for at vide, og hvad I vil tilbyde eller ikke tilbyde medarbejderen. Når selve samtalen skal afholdes, sætter I dagsordenen efter, hvad jeres formål med samtalen er.

Er formålet med samtalen fx at finde ud af, hvornår medarbejderen kommer tilbage, er det det, I skal fokusere på. Her er det også vigtigt, at I har gjort op med jer selv, om I vil tilbyde medarbejderen at komme delvist tilbage på arbejde (hvis det er en mulighed). I har ikke pligt til at acceptere en delvis tilbagevending til arbejdet, hvis det ikke passer jer. I vil stadig modtage sygedagpengerefusion (hvis I opfylder betingelserne for at have ret til sygedagpengerefusion) for alle medarbejderens timer, selvom medarbejderen har tilbudt at komme tilbage delvist.

Hvad hvis medarbejderen ikke kan deltage
I kan godt komme ud for, at en medarbejder meddeler, at vedkommende ikke kan deltage i samtalen. Det kan der være flere årsager til. Medarbejderen kan simpelthen være så syg, at vedkommende ikke fysisk er i stand til at deltage. I disse tilfælde kan samtalen holdes via telefonen, hvis det da overhovedet giver mening at tage samtalen.

Vil medarbejderen ikke deltage med begrundelsen, at vedkommende er for syg til at deltage, kan I bede vedkommende om en lægeerklæring (en friteksterklæring) som dokumentation herfor.

Indkaldelse til sygefraværssamtalen
I bør indkalde medarbejderen skriftligt med et rimeligt varsel. Sender I indkaldelsen pr. mail, skal I sørge for at få dokumentation på, at mailen er modtaget. Bed derfor medarbejderen om at bekræfte, at vedkommende deltager i samtalen som anmodet.

Hvad må man spørge ind til under sygefraværssamtalen
I må kun spørge om alt det, der er relateret til sygefraværet. I må ikke spørge til diagnose. Siger medarbejderen selv, hvad vedkommende fejler, må I selvfølgelig gerne tage en dialog om det.

Hvilke spørgsmål kan I stille under sygefraværssamtalen
Nedenfor har vi skrevet forslag til nogle spørgsmål, som I kan stille under selve samtalen alt efter, hvad formålet er, og hvad I ønsker at tilbyde medarbejderen. Spørgsmålene er ment som en inspiration, og det er ikke sikkert, at det er relevant for jer at stille dem alle sammen, ligesom rækkefølgen selvfølgelig kan ændres alt efter, hvordan samtalen går.

  • Hvordan går det?
  • Hvor lang tid forventer du at være sygemeldt?
  • Er der nogle arbejdsopgaver, du kan udføre under sygemeldingen?
  • Tror du, at du kan komme tilbage på nedsat tid?
  • Er der perioder, hvor du ikke vil kunne arbejde grundet behandlingsforløb eller lignende?
  • Hvis du tror, at du kan komme tilbage på nedsat tid, hvordan tænker du så, at en arbejdsdag kan komme til at se ud?
  • Hvad kan vi gøre for, at du kan komme tilbage på arbejde? Er der fx nogle hjælpemidler, der vil kunne hjælpe dig?
  • Hvad skal vi fortælle dine kollegaer og evt. kunder?
  • Skal vi prøve at lave en plan for, hvordan du kommer tilbage på arbejdet igen? Og hvordan tænker du, at en sådan plan kan se ud?

Følg op
Lav en aftale med medarbejderen om, hvornår I følger op, hvis det er relevant. Og husk at gøre det.

Kontakt os endelig
Oplever I andre situationer med jeres syge medarbejdere, eller har I spørgsmål til håndtering af jeres syge medarbejdere, er I meget velkomne til at kontakte os på mette@peoplevision.dk eller 61 78 63 91.

I næste nyhedsbrev vil vi komme med en guide til den gode sygepolitik.

I er altid meget velkomne til at komme med input til emner, I gerne vil vide mere om.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *