Når APV`en skal revideres

Når I nu har god samvittighed, fordi I har færdiggjort arbejdet med jeres APV, flyver tiden af sted, og før I ved af det, er der gået 3 år, og den skal revideres. Måske er der endda gået mere end 3 år, siden I sidst reviderede APV`en? Hvis der er, er I ikke alene.

Det kan være en god ide, at I laver en påmindelse i jeres kalender ca. 3 måneder inden, der er gået 3 år efter, I sidst reviderede APV´en. På den måde har I nogle måneder til at gøre arbejdet, inden jeres nuværende APV bliver forældet.

Det kan også være en god hjælp for jer selv at lave en påmindelse i jeres kalender 1 måneds tid inden, der er gået 2 år efter valget af jeres arbejdsmiljørepræsentant. Så er der tid til at få valgt en ny arbejdsmiljørepræsentant eller få genvalgt jeres nuværende, hvis vedkommende ønsker det.

Læs mere om selve arbejdet med APV´en her: https://peoplevision.dk/arbejdspladsvurdering-apv/.

Hvad betyder ”revidering”?

Der er ikke regler for, hvordan I skal arbejde med jeres APV, og der er derfor heller ikke regler for, hvordan den skal revideres.

En revidering betyder, at I skal se på, om der er forhold, der er ændret siden sidste gang i arbejdede med APV`en. Det kan I gøre på flere forskellige måder fx:

  • Genbruge spørgeskemaerne
    I praksis er det for mange virksomheder lettest at genbruge de spørgeskemaer, der blev brugt sidste gang. Er der sket arbejdsmiljømæssige ændringer, som ikke fremgik af de skemaer, I brugte sidste gang, er det en god ide, at tilføje dem på skemaet. Det samme gælder, hvis der er særlige områder af arbejdsmiljøet, som I ønsker at sætte fokus på denne gang.

    Hvis dele af arbejdsmiljøproblemerne er løst, behøver I ikke spørge om dem igen. Det kan fx være, at der har været problemer med belysningen, men at I har fået løst dette.
  • Spørge om der er sket ændringer i forhold til sidste gang
    I kan også vælge at spørge medarbejderne, om der er sket ændringer i forhold til sidste gang. I så fald skal I spørge om ændringer til alle de arbejdsmiljøforhold, som I spurgte om sidst, og som er relevante på nuværende tidspunkt.
  • Lave nye spørgeskemaer
    I kan også vælge at udarbejde helt nye spørgeskemaer.

Hvad med den ”gamle” handlingsplan?
En del af APV´en er handlingsplanen, hvor I skal beskrive, hvad I vil gøre ved de arbejdsmiljøproblemer, der er kommet frem via spørgeskemaerne, samt hvem der har ansvaret for, at de bliver løst. Hvis I ikke har fået handlet på nogen eller dele af de forhold, I beskrev i den tidligere handlingsplan, vil disse skulle overføres til den nye handlingsplan.

Hvad betyder hvert 3. år
Det betyder, at har I sidst udarbejdet/revideret APV`en, og den blev færdig og underskrevet den 1. marts 2020, så skal I have revideret APV´en senest den 1. marts 2023. Hvis arbejdstilsynet kommer på kontrolbesøg, og I ikke har revideret APV`en, kan I risikere at få et påbud om, at I skal revidere APV`en. I vil typisk få en frist på 3 måneder.

Valg af arbejdsmiljørepræsentant
Er der 10 eller flere medarbejdere ansat hos jer, skal medarbejderne vælge en arbejdsmiljørepræsentant.

Selvom vedkommende vælges af og blandt medarbejderne, er det arbejdsgiver, der har ansvaret for, at valget bliver foretaget. Valgperioden er 2 år, dog kan det aftales, at valgperioden er op til 4 år.

Når de 2 år er gået, skal der igen vælges en arbejdsmiljørepræsentant. Der kan ske genvalg af den tidligere arbejdsmiljørepræsentant, hvis vedkommende ønsker det, men der skal foretages et valg. Arbejdsmiljørepræsentanten fortsætter derfor ikke automatisk med at være arbejdsmiljørepræsentant, når vedkommendes valgperiode slutter.  

Har I ikke opfordret medarbejderne til at vælge en arbejdsmiljørepræsentant efter udløbet af valgperioden, skal I gøre det.

Opfordrer I ikke til at der foretages et valg, kan I få et påbud fra arbejdstilsynet med en frist på typisk 3 måneder til at få foretaget et valg.

Er der ikke nogen medarbejdere, der ønsker at være arbejdsmiljørepræsentant, skal I løbende opfordre til, at der bliver valgt en og til, at medarbejderne deltager i arbejdsmiljøarbejdet.

Læs mere om arbejdsmiljørepræsentanten (og arbejdsmiljøorganisationen) her: https://peoplevision.dk/arbejdsmiljoorganisationen-amo/.

Har I brug for hjælp til arbejdsmiljøarbejdet
Vi har god erfaring med at hjælpe virksomheder med arbejdet med APV´en. Kontakt os endelig, hvis I har behov for hjælp på mette@peoplevision.dk, louise@peoplevision.dk eller telefon 61 78 63 91.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *