Vi kommer her med fordelene ved, at der er en sygepolitik på alle virksomheder. I kan vælge at sygepolitikken er en politik, der skrives ud og gives til medarbejderne enten i personalehåndbogen, eller at hele eller dele af den står i medarbejdernes ansættelseskontrakter, eller at det er guidelines der gives internt til lederne.
Hvorfor er en sygepolitik en god ide
Er der en sygepolitik på virksomheden, giver den både jer og medarbejderne tydelige retningslinjer for, hvad proceduren er, når en medarbejder er syg. Nogle medarbejdere kan godt føle sig en lille smule forfulgt imens de er sygemeldte, men bliver alle behandlet ens, minimerer I den risiko, hvilket skaber en større tryghed for medarbejderen. På den måde står medarbejderen ikke tilbage med en følelse af, at det kun er vedkommende, der skal til sygefraværssamtale, eller at det kun er hende/ham, der bliver ringet op ind imellem.
Det er også trygt for jer at vide, at I kører efter samme køreplan uanset, hvem der er syg. Og at I ved præcist, hvad I skal gøre og hvornår.
Hvad skal der stå i en sygepolitik
Det er helt frivilligt, om I vil have en sygepolitik på jeres virksomhed, og der er derfor ikke regler for, hvad den kan indeholde.
Her er forslag til, hvad der kan stå i en sygepolitik, eller hvilke guidelines I kan have internt:
- Hvad formålet med jeres sygepolitik er. Det kan fx være:
- At begrænse sygefraværet
- At sikre ensartethed i håndtering og rammen for en god dialog
- At tydeliggøre regler og procedurer
- At alle er bekendte med, hvordan I håndterer sygefravær
- At fastholde medarbejdere
- At se sygefraværet i sammenhæng med trivsel og/eller produktivitet
- Hvordan sygemelding skal ske.
- Skal der fx ringes til en bestemt person, eller må medarbejderen gerne sende en SMS eller mail.
- Skal det have konsekvenser for medarbejderen (advarsel, opsigelse og i gentagne tilfælde bortvisning), hvis vedkommende ikke melder sig syg efter jeres anvisninger.
- Hvornår sygemelding skal ske.
- Er det fx 1 time inden almindelig mødetid eller senest ved normal mødetids begyndelse.
- Opfølgning på sygefravær.
- Hvornår den syge medarbejder bliver kontaktet af virksomheden under sygdommen. Det kan fx være på 5. sygedag, 10. sygedag eller en gang om ugen.
Det er en myte, at I ikke må kontakte jeres syge medarbejdere, det må I gerne. Medarbejderen skal kun melde sig syg på første sygedag, derefter er det jer, der skal tage kontakt til vedkommende, hvis I har behov for det.
Selvfølgelig skal I ikke ringe en gang i timen og spørge, om vedkommende er blevet rask, men kontakt meget gerne medarbejderen efter jeres plan i sygepolitikken.
- At medarbejderen kan blive indkaldt til den lovpligtige sygefraværssamtale indenfor de første 4 uger af sygefraværet, og hvad formålet med samtalen er.
- At I kan bede om en lægeerklæring (en friteksterklæring, en mulighedserklæring eller en varighedsattest), og at medarbejderen har pligt til at efterkomme jeres anmodning. Læs mere om lægeerklæringer i vores nyhedsbrev om lægeerklæringer her: https://peoplevision.dk/har-i-overblik-over-hvad-i-kan-bede-om-som-dokumentation-for-jeres-medarbejderes-sygdom/
- At medarbejderen altid er velkommen til at kontakte jer under sin sygdom, hvis vedkommende har behov for det.
Kontakt os endelig
Har I spørgsmål til håndtering af jeres syge medarbejdere, eller til udarbejdelse af en sygepolitik, er I meget velkomne til at kontakte os på mette@peoplevision.dk eller 61 78 63 91.
Har I ideer til emner, som I godt kunne tænke jer, at vi skriver om, er I altid meget velkomne til at kontakte os.
Vi har oprettet en facebookgruppe, hvor vi lægger korte videoer op med de emner, der er i nyhedsbrevene. Her kan I stille spørgsmål i kommentarerne. Hvis I har lyst til at være med i gruppen, kommer I det via dette link: https://www.facebook.com/groups/179203797339973.