Vi håber, at alle jer der netop er vendt tilbage fra ferie, har det godt og er klar til resten af 2023.
Nu er der gået lidt mere end halvdelen af 2023, og det er derfor et godt tidspunkt at gøre status.
Går det godt med alle medarbejderne i jeres virksomhed, og trives de? Er de glade for at være tilbage efter ferien? Har de det godt med deres kollegaer og med deres arbejde generelt. Vi læser ofte, at medarbejderne er en virksomheds vigtigste ressource, og vi ved, at det gør sig i hvert fald gældende for de fleste af jer, der læser med her. Derfor, tag dig lige tid til i denne uge at kigge dig omkring og snak lidt ekstra med dine medarbejdere/kollegaer. Har de det godt? Gør de det godt? Hvis ja – så husk at ros dem og anerkend deres indsats og arbejde og måske gode indstilling😊.
Hvorfor skriver vi nu dette til jer? Det gør vi, fordi medarbejdernes trivsel på arbejdspladsen ikke bare er jeres ansvar, men en god generel trivsel er også med til at sikre, at I har de bedste versioner af jeres medarbejdere, der møder ind hver dag, og dermed kan være de bedste medarbejdere.
I kølvandet på den nyeste store skandale om upassende og grænseoverskridende adfærd på en meget offentligt synlig virksomhed, forekommer det relevant at kigge lidt på kulturen i alle vores virksomheder. Kultur er både det, som man kan se og høre, men det er måske i højere grad det, vi ikke kan se og høre. Det som er en usynlig del af hverdagen. Det sagte og det usagte. I har ansvaret for en god tone, men I har også ansvaret for, at alle har en adfærd, som ALLE finder acceptabel og ikke grænseoverskridende på nogen måder. Så hvordan har kulturen det på jeres arbejdsplads? Foregår alt som det skal, og i tilfælde af at det ikke gør, ved den enkelte medarbejder, hvordan der skal handles? Vi har fået henvendelser fra virksomheder, hvor ledere er i tvivl om, hvad der skal stilles op i situationer med upassende adfærd. Det er meget forståeligt, fordi det er svært, og det er ikke noget, der håndteres i virksomhederne på daglig basis. Men det er meget vigtigt, at der er styr på det.
Trænger jeres trivsels- og kulturkodeks til et lille eftersyn? Så vent ikke med at komme i gang.
Først og fremmest kig på følgende – har I retningslinjer og kodeks nedskrevet om, hvad der er acceptabelt adfærd i virksomheden? Opretholder I disse kodekser? Kender alle til dem? Ved, I hvordan jeres medarbejdere oplever det?
Hvis I ikke har noget nedskrevet i personalehåndbøger og lignede, anbefaler vi, at I får styr på det med det samme. Hvis I er i tvivl, eller I bare gerne vil være helt sikre på, hvordan det står til i jeres virksomhed, vil en trivselsundersøgelse være et godt bud. Vi har god erfaring med at bringe trivsel ind i APV`er. Så kan I tage pulsen kollektivt på, hvordan det går i jeres virksomhed, når I alligevel laver en APV, som I skal jf. lovgivningen.
Vi sidder klar til at hjælpe jer med at komme godt i gang efter ferien. Vi kører kampagnetilbud på vores klippekort til juridisk rådgivning og sparring. I august får I derfor 6 klip a en times varighed for prisen på 5 klip. Læs mere om klippekortet her https://peoplevision.dk/klippekort/. Vi kan kontaktes på mette@peoplevision.dk, louise@peoplevision.dk og 61786391.
P.S. Husk den nye ansættelsesbevislov der trådte i kraft i juli. Hvis du ikke har fået opdateret jeres standardkontrakter til nye medarbejdere endnu – så læs med her: https://peoplevision.dk/skal-i-have-udarbejdet-nye-ansaettelseskontrakter-som-folge-af-den-nye-lov/.